اهمیت منگنز در بدن

0

اهمیت منگنز در بدن چقدر است؟ منگنز یکی از اجزاء گروه بزرگ میکرونوترینت ها است که تأثیرات زیادی در بدن می‌تواند داشته باشد. شاید این ماده نادیده گرفته می‌شود. ولی ما می‌خواهیم در این مقاله به اهمیت منگنز در بدن بپردازیم.

منگنز چیست؟

منگنز یک ماده معدنی است که بدن شما به مقدار کمی به آن نیاز دارد. این برای عملکرد عادی مغز، سیستم عصبی و بسیاری از سیستم‌های آنزیمی بدن شما ضروری است. در حالی که بدن شما تا حدود ۲۰ میلی‌گرم منگنز در کلیه‌ها، کبد، پانکراس و استخوان‌های شما ذخیره می‌کند، همچنین باید از رژیم غذایی خود استفاده کنید. Mn یک ماده مغذی ضروری محسوب می‌شود و می‌تواند به خصوص در دانه‌ها و همچنین در مقادیر کوچک‌تر از حبوبات، لوبیا، آجیل، سبزیجات سبز برگ و چای یافت شود. در اینجا تعدادی از اهمیت منگنز در بدن را اشاره می‌کنیم.

۱_کمک به سلامت استخوان‌ها

یکی موارد اهمیت منگنز در بدن مربوط به حفظ سلامتی استخوان‌ها است. اهمیت آن وقتی افزایش می‌یابد که فرد دچار سالخوردگی می‌گردد. اینجاست که mn به همراه ترکیبات معدنی دیگر از جمله کلسیم، منیزیم، مس و روی به استخوان‌ها کمک می‌کند که از شکستن در امان بماند.

مطالعات در خصوص تأثیر منگنز

مطالعات نشان داده است که حدود ۵۰ درصد از زنان یائسه و ۲۵ درصد مردان بالای ۵۰ سال از یک شکستگی استخوان مربوط به پوکی استخوان رنج می‌برند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف Mn با کلسیم، روی و مس ممکن است به کاهش از دست دادن استخوان‌های ستون فقرات در زنان مسن کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه سالیانه در زنان مبتلا به ضعف استخوان نشان داد که مصرف مکمل‌های این مواد مغذی و همچنین ویتامین D، منیزیم و بور ممکن است باعث افزایش توده استخوان شود. با این حال، مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مکمل‌های حاوی تنها کلسیم و ویتامین D اثرات مشابهی دارند. بنابراين، نقش منگنز در سلامت استخواني هنوز نیاز به تحقیق دارد.

شاید براتون جالب باشه:
روانشناسی رنگ - تاثیر روانی و نقش رنگ بر سلامت جسم

خواص آنتی اکسیدانی

Mn بخشی از آنتی اکسیدان آنزیم سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است که مسلماً یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در بدن شما است. اهمیت منگنز در بدن از این رو بیشتر می‌گردد. چرا که آنتی اکسیدان‌ها بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی هستند که می‌توانند باعث آسیب به سلول‌های بدن شما شوند. اعتقاد بر این است که رادیکال‌های آزاد به پیری، بیماری قلبی و برخی از سرطان‌ها کمک می‌کنند.

تأثیرات SOD بر سلامت

SOD به طور خاص به مبارزه با اثرات منفی رادیکال‌های آزاد با تبدیل سوپراکسید – یکی از خطرناک‌ترین رادیکال‌های آزاد – کمک می‌کند تا به مولکول‌های کوچک‌تر آسیب نرساند. در یک مطالعه که ۴۲ مرد حضور داشتند محققان نتیجه گرفتند که سطح پایین SOD و وضعیت کمبود آنتی اکسیدانی در بدن نقش مهمی در بروز بیماری‌های قلب دارند حتی بیشتر از کلسترول و تری گلیسیرید! مطالعه دیگری نشان داد که SOD در افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید هستند کمتر فعال است در مقایسه با افراد بدون این بیماری! اینجاست که اهمیت منگنز در بدن آشکار می‌گردد. محققان در این مورد مصرف مقادیر کافی از ترکیبات مغذی حاوی آنتی اکسیدان‌ها را پیش بینی می‌کنند.

بهبود متابولیسم

از اهمیت منگنز در بدن می‌توان تأثیر آن در بهبود متابولیسم را اشاره نمود. این عنصر باعث فعال شدن بسیاری از آنزیم‌ها در متابولیسم می‌شود و در انواع مختلف فعالیت‌های شیمیایی بدن شما نقش دارد. همچنین این ماده به هضم پروتئین، اسید آمینه، کلسترول و کربوهیدرات کمک می‌کند. Mn همچنین در به کار گیری تعدادی از ویتامین‌ها از جمله کولین، تیامین و ویتامین‌های C و E به شما کمک می‌کند و عملکرد مناسب کبد را تضمین می‌کند. علاوه بر این، آن را به عنوان کافاکتر یا کمکی در توسعه، تولید مثل، تولید انرژی، پاسخ ایمنی و تنظیم فعالیت مغز کار می‌کند.

شاید براتون جالب باشه:
خشکی پوست و روش هایی برای التیام و بهبود آن

کمک به سلامت تیروئید

همان‌طور که گفته شد از جمله اهمیت منگنز در بدن نقش کمکی آن در فعالیت آنزیم‌ها و در نهایت کمک به فعالیت بدن است. این عنصر همچنین نقش کلیدی در تشکیل تیروکسین دارد. تری اکسین هورمون حیاتی است که برای عملکرد طبیعی غده تیروئید مهم است که به شما کمک می‌کند اشتها، متابولیسم، وزن و عملکرد انسانی را حفظ کنید. به عنوان یک نتیجه، کمبود Mn می‌تواند باعث ایجاد یا کمک به یک بیماری هیپوتیروئید شود که ممکن است به افزایش وزن و عدم تعادل هورمون منجر شود.

کمک به بهبود زخم

این ماده معدنی نقش مهمی در تشکیل کلاژن و بهبود زخم دارد. اهمیت منگنز در بدن در این رابطه مربوط به تشکیل پرولین است که در فرآیند تشکیل لخته دخالت دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از Mn ، کلسیم و روی به زخم‌های مزمن به مدت ۱۲ هفته بهبود می‌یابند. به گفته این پژوهش، مطالعات بیشتری در مورد اثر این ماده معدنی بر بهبود زخم قبل از رسیدن هرگونه نتیجه گیری در مورد موضوع مورد نیاز است.

اثرات جانبی منگنز

اهمیت منگنز در بدن انکار ناپذیر است ولی این به این دلیل نیست که می‌شود هر مقدار از آن را مصرف نمود. جهت این موضوع لازم است با پزشک مشورت نموده و مقادیر مورد نیاز بدن خود را مصرف کنیم.

 

پیشنهاد اسکای پیا برای شما:

شاید براتون جالب باشه:
ورزش کردن در هوای آزاد بهتر است یا سالن‌های ورزشی
اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید