علائم افسردگی در زنان

0

علائم افسردگی در زنان چیست؟ افسردگی یکی از مشکلات شایعی است که در میان زنان بسیار دیده می‌شود. این مشکل همراه با یک سری اختلالات همراه است که می‌تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. در ادامه با شما هستیم تا در مورد علائم افسردگی در زنان بیشتر بدانید.

افسردگی چیست؟

می‌خواهیم تعریفی در مورد افسردگی داشته باشیم. در ویکی پدیا افسردگی این‌گونه شرح داده شده است که این بیماری در واقع یک حالت روحی است که فرد مبتلا نسبت به انجام کارها و فعالیت‌ها بی میل است و افکار و احساسات و زندگی فرد دستخوش تغییرات ناشی از این بیماری می‌گردد.

علائم افسردگی در زنان چیست؟

علائم افسردگی در زنان شامل مواردی از این دست است:

یکی از علائم افسردگی در زنان داشتن خلق و خوی غم انگیز یا احساس پوچی است. از دیگر علائم افسردگی در زنان می‌توان به بی حالی، گریه زیاد و یا تحریک پذیری اشاره داشت. بد نیست علائم زیر را نیز در این مورد بدانید:

احساس گناه، بی ارزش بودن، بی نظمی، ناامیدی، بدبینی

خواب خیلی کم یا خیلی زیاد

کم اشتهایی یا پر اشتهایی، اضافه وزن و یا کاهش وزن

انرژی کاهش یافته، خستگی

افکار مرگ و یا خودکشی و یا تلاش‌های خودکشی

دشواری تمرکز، یادآوری یا تصمیم‌گیری

علائم فیزیکی پایدار که به درمان پاسخ نمی‌دهند، مانند سردرد، اختلالات گوارشی و درد مزمن

چرا علائم افسردگی در زنان بیشتر از مردان است؟

قبل از نوجوانی افسردگی نادر است و در دختران و پسران تقریباً مشابه است. با این وجود، با شروع بلوغ، خطر ابتلا به افسردگی دختران به طور چشمگیری به میزان دو برابر نسبت به پسران دارد. بعضی از کارشناسان معتقدند که افزایش احتمال افسردگی در زنان ممکن است به تغییرات در میزان هورمون در طول زندگی یک زن مربوط باشد. این تغییرات در دوران بلوغ، بارداری و یائسگی و همچنین پس از زایمان یا سقط جنین، مشهود است. علاوه بر این، نوسانات هورمونی که با چرخه قاعدگی هر ماه اتفاق می‌افتد احتمالاً به سندرم پیش از قاعدگی یا PMS و اختلال افسردگی پیش از قاعدگی یا PMDD یک سندرم شدید ناشی از افسردگی، اضطراب و تغییرات خلقی که هفته قبل از قاعدگی رخ می‌دهد؛ و باعث تداخل در عملکرد عادی زندگی روزمره است.

شاید براتون جالب باشه:
چگونه مدیریت استرس داشته باشیم؟

علائم افسردگی در زنان چه تفاوتی با مردان می‌کند؟

_علائم افسردگی در زنان ممکن است به تدریج رخ دهد، بیشتر طول بکشد، بیشتر احتمال دارد که دوباره تکرار شود، بیشتر احتمال دارد که با رویدادهای زندگی روزمره مرتبط باشد و بیشتر به تغییرات فصلی حساس شود.

_زنان بیشتر احتمال دارد احساسات گناه و خودکشی را تجربه کنند، اگرچه آن‌ها در واقع خودکشی را کمتر از مردان انجام می‌دهند.

_این اختلال در زنان به احتمال زیاد با اختلالات اضطرابی همراه است، به ویژه علائم هراس و فوبی و اختلالات خوردن!

آیا علائم افسردگی در زنان در دوران بارداری رخ می‌دهد؟

شاید بتوان یکی از موارد به وجود آورنده افسردگی در زنان را دوران حاملگی دانست. عوامل مؤثر بر افسردگی در زنان در دوران بارداری عبارت‌اند از:

سابقه افسردگی یا PMDD

سن در زمان حاملگی – جوان‌تر، بالاترین خطر است

تنها زندگی کردن

حمایت اجتماعی محدود

درگیری زناشویی

عدم اطمینان در بارداری

تأثیر افسردگی در بارداری؟

این حالت در زمان بارداری باعث می‌گردد که زنان در این دوران به خود و جنین توجه کمتری کنند همچنین باعث می‌شود که فرد به توصیه‌های پزشکی توجه نکند و به آن‌ها اهمیت ندهد. این حالت در زمان بارداری باعث می‌گردد که فرد به مصرف مواد مخدر و یا مشروبات الکلی روی بیاورد که برای جنین بسیار زیان‌بار است.

نحوه پیشگیری از افسردگی

تغییرات شیوه زندگی و فن مدیریت استرس می‌تواند در جلوگیری از افسردگی می‌تواند مؤثر باشند از جمله دیگر روش‌ها می‌توان به:

۱_ورزش منظم

بهترین روش برای مهار و جلوگیری از این بیماری ورزش کردن است. دلیل آن این است که ورزش کردن و فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون اندورفین می‌گردد که تأثیر خوبی بر سیستم اعصاب دارد. در این مورد ورزش‌های گروهی مانند فوتبال، والیبال و… بهترین انتخاب می‌تواند باشد.

شاید براتون جالب باشه:
از خواص بابونه برای مو آگاه شوید

۲_زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را کاهش دهید

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به افسردگی و کاهش عزت نفس گردد. استفاده از این فضاها همچنین می‌تواند به شدت اعتیادآور باشد. راهکارهای مناسب در این خصوص:

_تمامی برنامه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی را از گوشی خود پاک کنید

_استفاده از شبکه‌های اجتماعی را به ساعات خاصی محدود کنید.

_بهتر است زمانی که واقعاً به دنبال هدفی مشخص هستید از این برنامه‌ها استفاده نمایید.

۳_داشتن روابط قوی

به صورت منظم با دوستان و فامیل خود ارتباط برقرار کنید. دیدار با افراد جدید می‌تواند به شکل‌گیری روابط جدید کمک کند.

۴_خوب غذا بخورید

تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربی می‌تواند مقدمه‌ای برای ابتلا به این بیماری باشد. علاوه بر این، یک رژیم ناسالم نیز می‌تواند بدن شما را از مواد مغذی حیاتی که نیاز به حفظ سلامت جسمی و روحی دارد محروم کند.

برای جلوگیری از افسردگی با رژیم غذایی، باید:

_مصرف مقدار کافی از میوه‌جات و سبزی‌ها را به همراه پروتئین مناسب

_کاهش مصرف قند و چربی زیاد

_حذف غذاهای فراوری شده

_غذاهای حاوی امگا ۳ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

 

پیشنهاد اسکای پیا برای شما:

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید