عوارض چربی خون

0

عوارض چربی خون چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟ کلسترول یک ماده مومی است که در چربی‌های خون شما یافت می‌شود. در حالی که بدن شما نیاز به کلسترول دارد تا سلول‌های سالم را به وجود آورد، داشتن کلسترول بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. هنگامی که شما کلسترول خون بالایی دارید ممکن است ذخایر چربی شما به صورت رسوب در رگ‌ها جمع شود و در نهایت عبور خون را در رگ‌ها با مشکل مواجه کند. در این صورت رسیدن اکسیژن و خون کافی به قلب شما مشکل شده و حمله قلبی ایجاد می‌گردد. همچنین کاهش جریان خون به مغز خطر سکته مغزی را به همراه خواهد داشت. این موضع هم می‌تواند ارثی باشد و هم اینکه در صورت انتخاب شرایط زندگی ناسالم به وجود آید. در این مقاله قصد داریم در مورد عوارض چربی خون و بیماری‌ها مربوطه صحبت کنیم با ما همراه باشید.

اختلال چربی چیست؟

عوارض چربی خون در اثر اختلال چربی دارید. وقتی پزشک به شما می‌گوید که اختلال چربی دارید سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون شما بالا است و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید.

چه وقت لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نتایج تست‌های چربی خون شما در محدوده نرمال نباشد پزشک احتمالاً آزمایشات بیشتری را برای شما تجویز می‌کند. در این مورد پزشک علاوه بر آزمایش ممکن است سوا لاتی در خصوص سابقه خانوادگی کلسترول یا بیماری قلبی یا سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، دیابت یا فشار خون و موارد دیگر را بپرسد.

چه چیزی باعث می‌گردد کلسترول و تری گلیسیرید خون بالا رود؟

در زیر عواملی که باعث به وجود آمدن کلسترول و تری گلیسیرید و به تبع آن عوارض چربی خون می‌شوند را می‌توانید ببینید:

شاید براتون جالب باشه:
۷ ماسک ضد لک صورت را چطور در خانه بسازیم؟

عوامل غذایی

دو نوع چربی برای افزایش سطح کلسترول شناخته شده است.

چربی اشباع شده: چربی اشباع می‌تواند میزان LDL خون را افزایش دهد. برخی از غذاهای گیاهی مانند روغن نخل و روغن نارگیل دارای چربی اشباع هستند. با این حال، چربی اشباع بیشتر در محصولات غذایی مبتنی بر حیوانات است مانند:

پنیر

شیر

کره

استیک

چربی‌های ترانس: چربی‌های ترانس یا اسیدهای ترانس چرب بدتر از چربی‌های اشباع هستند زیرا می‌توانند سطح LDL شما را بالا ببرند و سطح HDL خود را پایین بیاورند. برخی از چربی‌های ترانس در محصولات حیوانی به طور طبیعی یافت می‌شوند. دیگران در غذاهای فرآوری شده یافت می‌شوند که تحت فرآیندی به نام هیدروژناسیون بوده‌اند، مانند برخی از انواع مارگارین و چیپس سیب زمینی و روغن‌های جامد هیدروژنه و…

عوامل پزشکی

بعضی شرایط پزشکی می‌تواند سطح کلسترول شما را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین عوارض چربی خون را ایجاد کنند. سطح کلسترول خون بالا می‌تواند ناشی از:

دیابت

کم کاری تیروئید

سندرم متابولیک

سندرم کوشینگ

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

بیماری کلیوی

علل دیگر

علل دیگر سطح کلسترول بالا عبارت‌اند از:

عدم ورزش کافی: کمبود فعالیت بدنی می‌تواند سطح کلسترول بد خون شما را بالا ببرد؛ و این مورد می‌تواند عوارض چربی خون را ایجاد کند.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن همچنین می‌تواند کلسترول بد شما را افزایش دهد، سیگار باعث ایجاد پلاک در شریان‌ها می‌شود.

ژنتیک: اگر کلسترول بالا در خانواده شما وجود داشته باشد، شما در معرض خطر افزایش کلسترول بالا هستید.

داروها: بعضی از داروها مانند برخی از انواع دیورتیک ها می‌توانند سطح کلسترول را افزایش دهند.

شاید براتون جالب باشه:
با مضرات زنجبیل آشنا شوید

عوارض چربی خون بالا چیست؟

کلسترول بالا می‌تواند باعث ایجاد آترواسکلروز که از جمله عوارض چربی خون است شود. این بیماری در نتیجه تجمع خطرناک کلسترول و سایر رسوبات بر روی دیواره‌های شریان‌ها ایجاد می‌شود. این رسوب‌ها (پلاک‌ها) می‌توانند جریان خون را از طریق شریان‌ها کاهش دهند که می‌تواند باعث عوارضی مانند:

درد قفسه سینه: اگر شریان‌هایی که قلب شما را با خون (شریان‌های عروق کرونر) تأمین می‌کنند دچار انسداد شود، ممکن است دچار درد قفسه سینه (آنژین صدری) و سایر علائم بیماری عروق کرونر شوید.

حمله قلبی: اگر این پلاک‌ها و لخته‌های خون باعث شود که جریان خون به قلب شما متوقف شود شما یک حمله قلبی دارید.

سکته مغزی: همانند یک حمله قلبی، اگر جریان خون به بخشی از مغز شما توسط لخته شدن خون مسدود شود، سکته مغزی رخ می‌دهد.

چگونه می‌توانم از کلسترول بالا و تری گلیسیرید جلوگیری کنم؟

انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می‌کند که بیش از ۶ درصد از کالری روزانه خود از چربی‌های اشباع نباشد. AHA. همچنین توصیه می‌کند که هر زمان که ممکن است از چربی‌های ترانسفر استفاده کنید. خوردن مقدار زیادی غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌تواند باعث کاهش کلسترول بالا و کاهش عوارض چربی خون بالا شود.

راه‌های دیگر که می‌تواند به شما در حفظ سطح کلسترول سالم کمک کند عبارت‌اند از:

خوردن مرغ بدون پوست بدون چربی قابل مشاهده

خوردن گوشت لخم، در مقادیر متوسط

خوردن محصولات لبنی کم چربی یا بی چربی

مصرف چربی‌های غیر اشباع شده و چربی‌های مشتق از چربی به جای چربی اشباع شده و چربی‌های ترانس

شاید براتون جالب باشه:
از خواص بابونه برای مو آگاه شوید

تمرین برای حداقل ۳۰ دقیقه در روز، چهار روز در هفته

اجتناب از فست فود، غذای ناخواسته و گوشت فرآوری شده

خوردن غذاهای کبابی و آب پز و بخار پز به جای غذاهای سرخ شده

این موارد همه می‌تواند از عوارض چربی خون و به تبع آن از بیماری‌های گوناگون بکاهند.

 

پیشنهاد اسکای پیا برای شما:

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید