غذاهای مفید در دوران شیردهی

0

غذاهای مفید در دوران شیردهی کدام است. تغذیه با شیر مادر دارای مزایایی برای مادر و نوزاد است. جای تعجب نیست که خوردن غذای سالم بسیار مهم است. شیر مادر بسیار مغذی است و حاوی بیشتر مواد مغذی است که نوزاد شما برای ۶ ماه اول زندگی نیاز دارد. در نتیجه، نیازهای شما برای اکثر مواد مغذی به منظور پاسخگویی به این نیاز افزایش می‌یابد. خوردن سالم نیز به انرژی لازم برای مراقبت از خود و کودک شما نیاز دارد. علاوه بر این، خوردن غذاهای سالم ممکن است به شما کمک کند وزن بارداری را سریع‌تر پایین بیاورید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد غذاهای مفید در دوران شیردهی بیشتر صحبت کنیم.

شیر مادر بسیار مغذی

به استثنای ویتامین D، شیر مادر حاوی همه چیزهایی است که کودک برای رشد مناسب در طول شش ماه اول زندگی نیاز دارد. ترکیب شیر مادر بسیار منظم است و تحت تأثیر رژیم غذایی شما غلظت آن کم و زیاد می‌گردد. اینجاست که لزوم استفاده از غذاهای مفید در دوران شیردهی مشخص می‌گردد.

ترکیب شیمیایی شیر مادر

به طور کلی، یک اونس (۲۸ میلی لیتر) شیر، حاوی ۱۹ تا ۲۳ کالری است که ۴٫۸-۳٫۶ درصد از پروتئین، ۲۸٫۸-۳۲٫۴ از چربی و ۳۱٫۲-۲۶٫۸ از کربوهیدرات‌ها می‌باشد. در واقع شما با خوردن غذاهای مفید در دوران شیردهی می‌توانید میزان ترکیبات و مواد مغذی شیر را بیشتر نمایید.

شیر مادر در مقایسه با شیر خشک

برخلاف فرمول نوزاد، میزان کالری و ترکیب شیر مادر متفاوت است. در طول تغذیه و در طول دوره شیردهی، ترکیب شیر دچار تغییر می‌شود تا نیازهای نوزاد شما را برآورده کند. در ابتدای تغذیه، شیر بیشتر آبدار است و معمولاً تشنگی کودک را برطرف می‌کند. شیری که بعداً به دست می‌آید غلیظ‌تر و مغذی‌تر و سرشار از چربی است و گرسنگی کودک را برطرف می‌کند. در واقع، این شیر ممکن است ۲-۳ برابر بیشتر از ابتدای تغذیه چربی داشته باشد و کالری هر اونس آن ۷ تا ۱۱ کالری بیشتر می‌گردد؛ بنابراین برای اینکه کودک شما یک تغذیه کامل داشته باشد لازم است تا شیر موجود در یک سینه را تمام کرده و سپس به سراغ سینه دیگر برود.

شاید براتون جالب باشه:
چگونه مدیریت استرس داشته باشیم؟

شیردهی ممکن است به کاری بیشتری نیاز داشته باشد

این مهم است که از غذاهای مفید در دروان شیردهی استفاده نمایید چرا که ساخت شیر ​​مادر برای بدن بسیار سخت است. برآورد شده است که تغذیه با شیر مادر نیازهای انرژی بدن شما را در حدود ۵۰۰ کالری در روز افزایش می‌دهد. شما همچنین می‌بایست در طول این دوران کلیه مواد مغذی را افزایش دهید و یک رژیم غذایی سالم و متنوع داشته باشید.

دوران شیردهی و کاهش وزن

ممکن است وسوسه شوید که به سرعت بعد از زایمان وزن خود را کاهش دهید، اما ممکن است لازم باشد صبور باشید. این کاملاً طبیعی است که در طول ۳ ماه اول شیردهی هیچ وزن و یا حتی برخی از آن را از دست ندهید. با توجه به تغییرات هورمونی در بدن شما، ممکن است اشتهای بیشتری داشته باشید و بیشتر در معرض تجمع چربی در بدن باشید. محدود کردن کالری بیش از حد، به خصوص در طی چند ماه اول شیردهی، ممکن است میزان شیر شما را کاهش دهد. با این حال، شما احتمالاً یک افزایش خود به خودی در سوزاندن چربی پس از ۳-۶ ماه از شیردهی را تجربه خواهید کرد و شروع به از دست دادن وزن بیشتر از مادرانی که شیرده نیستند می‌کنید.

وزن نرمال در دوران شیردهی

از دست دادن حدود ۱/۱ پوند (۰٫۵ کیلوگرم) در هفته با ترکیبی از رژیم غذایی و ورزش، نباید بر میزان شیر یا ترکیب شیر شما تأثیر بگذارد. با این حال زنان بسیار لاغر ممکن است به محدودیت کالری حساس باشند. آن‌ها ممکن است نیاز به خوردن فراوان داشته باشند تا از کاهش میزان عرضه شیر جلوگیری کنند. با این همه به یاد داشته باشید که کم کردن وزن پس از زایمان یک ماراتن است و نه دو سرعت! شما مدت ۹ ماه این وزن را اضافه کرده‌اید و نباید انتظار داشته باشید که در مدت کوتاهی آن را کم کنید.

شاید براتون جالب باشه:
علائم افسردگی در زنان

مطمئن شوید که تمام مواد مغذی را دریافت می‌کنید

گفتیم که باید از غذاهای مفید در دوران شیردهی تغذیه نمایید تا میزان مواد مغذی شیر شما تنظیم شود. این عمر مستلزم رعایت مصرف از کلیه غذاهای مفید در دوران شیردهی است. این غذاها می‌بایست کلیه ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی را داشته باشند. همچنین از دیگر ویژگی‌های مفید در دوران شیردهی داشتن مقادیر کافی از مواد معدنی است این مواد معدنی شامل ید، آهن، مس، روی و… است. برای همین لازم است انواع مواد غذایی از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات و میوه‌جات مصرف شود.

مقدار زیادی آب بنوشید

این یک قاعده کلی است که باید تا زمانی که تشنه هستید آب بنوشید ولی اگر احساس خستگی می‌کنید و یا اینکه مقدار شیر شما کم شده است و یا احساس ضعف می‌کنید لازم است تا مقدار بیشتری آب بنوشید. می‌توانید مقدار آب بدن خود را با توجه به ادرار خود بسنجید. اگر ادرار شما مقدار کم، زرد رنگ و بوی تند دارد ممکن است لازم باشد آب بیشتری مصرف کنید.

 

پیشنهاد اسکای پیا برای شما:

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید