چگونه مدیریت استرس داشته باشیم؟

0

مدیریت استرس چگونه است؟ چگونه می‌توان زندگی بدون استرس داشته باشیم. استرس جزء لاینفک زندگی امروز است. دیگر کمتر کسی وجود دارد که بگوید من اصلاً استرس ندارم و تا به حال آن را تجربه نکرده‌ام. اگر شما هم دچار استرس هستید و نمی‌دانید چگونه مدیریت استرس خود را داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

استرس چیست؟

اجازه بدهید اصلاً ببینیم استرس چیست. وقتی در مورد موضوعی بیشتر اطلاع کسب کنید بهتر می‌توانید آن را مدیریت و کنترل نمایید. ویکی پدیا در مورد آن این‌گونه می‌گوید که ” استرس یا فشار روانی به معنی هر عاملی است که در انسان ایجاد فشار و ناراحتی نماید. در واقع این حالت نوعی فشار روانی است. این فشار توسط هر عاملی می‌تواند پیش بیاید.” این موضوع در دانشنامه تنیدگی نیز اطلاق می‌گردد.

علل استرس

علل استرس می‌تواند از بسیاری از منابع که عوامل استرس‌زا می‌باشد ناشی شود. این عوامل می‌تواند توسط اشخاص، محیط و یا موارد دیگر ایجاد شود.

مدیریت استرس چیست؟ تعریف

مدیریت استرس شامل مجموعه‌ای از فن ها و برنامه‌هایی که به منظور کمک به افراد برای مقابله با استرس و بررسی عوامل استرس‌زا است. بعضی از نمونه‌های محبوب مدیریت استرس شامل: مراقبه، یوگا و ورزش. نکته‌ای که در مدیریت استرس وجود دارد این است که قبول کنیم زندگی بدون استرس وجود ندارد؛ به عبارت دیگر همان‌طور که در بالا گفته شد استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی افراد است. زندگی بدون استرس غیر واقعی و دور از استرس است.

علائم استرس

اگر چه همه ما تنش‌های مختلف را تجربه می‌کنیم، برخی از نشانه‌های رایج عبارت‌اند از:

شاید براتون جالب باشه:
از خواص بابونه برای مو آگاه شوید

سختی خوابیدن

افزایش وزن یا کاهش وزن

دل درد

تحریک پذیری

دندان قروچه رفتن

حملات وحشت

سردرد

دشواری تمرکز

دست‌ها یا پاهای عرق کرده

سوزش سر دل

خواب بیش از حد

انزوای اجتماعی

خستگی

حالت تهوع

احساس غرق شدن

رفتارهای وسواسی یا اجباری

البته این نشانه‌ها همه مختص یک فرد نیست و از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

چرا استرس مفید است؟

شاید بتوان گفت که این عرضه به نوعی دوست ما است. در واقع این حالت نوعی علامت هشدار است؛ به عبارت دیگر این وضعیت نوعی حالت حفاظتی را برای بدن ما ایجاد می‌کند. استرس به زنده بودن ما کمک می‌کند چرا بخشی از سیر تحولی ما است. البته این جمله زمانی صحیح خواهد بود که در زمان مناسب پیش بیاید. استرس به طور موقت آگاهی ما را بیشتر کرده و عملکرد ما را بهبود می‌بخشد.

چرا استرس مضر است؟

در صورت طولانی و پی در پی بودن این حالت بدن ما با بحران رو به رو خواهد شد. در واقع استرس‌های زیاد از حد باعث به مخاطره انداختن سلامت فیزیکی و روانی ما می‌گردد؛ و بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی عروقی، دیابت و… را باعث می‌گردد.

نحوه مدیریت استرس

_نگرش مثبت را حفظ کنید

_قبول کنید که رویدادهایی وجود دارد که شما نمی‌توانید کنترل کنید.

_به جای اینکه تهاجمی رفتار کنید با آرامش احساسات و افکار خود را بیان کنید

_ یادگیری تکنیک‌های مدیریت استرس و آرامش بخش مانند یوگا، مدیتیشن، تایچی برای مدیریت استرس

_به طور منظم ورزش کنید. ورزش کردن باعث آزاد شدن هورمون‌هایی چون اندورفین می‌گردد که برای داشتن روانی سالم بسیار مفید است.

شاید براتون جالب باشه:
تقویت ابرو | چگونه ابروهای زیبا داشته باشیم

_استفاده از غذاهای سالم

_یاد بگیرید که زمان خود را به درستی مدیریت کنید. یکی از عوامل به وجود آورنده استرس عدم داشتن زمان کافی است

_زمانی را برای سرگرمی و تفریحات خود بگذارید

_به اندازه کافی بخوابید و زمانی را برای استراحت در بین روز برای خود در نظر بگیرید

_برای مدیریت استرس به انواع مواد مخدر و الکل نه بگویید

_در نهایت هم می‌توانید برای مدیریت استرس خود از یک مشاور روانشناس و یا روان‌پزشک کمک بگیرید

جمع‌بندی مدیریت استرس

آنچه مشاهده نمودید مواردی در مورد مدیریت استرس بود. استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی امروز است. اینکه تصور کنید که مدیریت استرس یعنی حذف کامل آن فکر بیهوده است. مدیریت استرس به معنی شناخت آن، عوامل به وجود آورنده آن و در نهایت برنامه ریزی برای مدیریت و کنترل آن‌ها است.

 

پیشنهاد اسکای پیا برای شما:

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید