هشدارها و مراقبت‌ها در هفته دوازدهم بارداری

0

در هفته دوازدهم بارداری جنین با قد حدود ۵٫۸ سانتی‌متر و وزن ۱۴ گرم حدود اندازه یک آلو است. به همین کوچکی ولی می تواند اخم کند یا حالت چهره‌اش را تغییر دهد. این جنین کوچک که همراه با شما سه‌ماهه اول بارداری را پشت سر گذاشته است تغییرات زیادی در این هفته دارد. سه هفته از بارداری شما سپری‌شده. این ‌یک‌سوم راه که به عقیده بسیاری سخت‌ترین روزهای بارداری است در این هفته تمام می شود. تهوع و استفراغ و هوس مواد غذایی از این هفته کمتر می‌شود و از بین می‌رود.

 

هفته دوم بارداری چگونه است

افزایش وزن در هفته دوازدهم بارداری

در این هفته مادران افزایش وزن را در خود خواهند دید. این روزها سایز دور کمر و شکم شما بیشتر می شود و بهترین راه استفاده از لباس‌های راحت است. رحم بزرگ‌تر شده و دیگر در لگن شما جا نمی‌شود. در این هفته رحم بزرگ‌شده خود را در شکم احساس خواهید کرد. شما در طول دوران بارداری تا ۱۲ کیلوگرم افزایش وزن خواهید داشت که طبیعی است. با ورزش روزانه از افزایش بیش‌ازحد وزن خود جلوگیری کنید زیرا در هنگام زایمان افزایش زیاد وزن می تواند مشکلات و دشواری‌هایی برای شما به وجود بیاورد.

 

درد بالای شکم در هفته دوازدهم بارداری

رحم بزرگ‌شده درون شکم شما جا گرفته و به معده فشار وارد می‌کند. از مهم‌ترین مسائل هفته دوازدهم بارداری و درد بالای شکم است. علت این درد ورود اسید معده به مری است. کاهش حرکت در روده مادر و ورود اسید معده به مری دو علت درد در بالای شکم است. همچنین چند علامت دیگر نشان‌دهنده تغییر جای رحم است. یکی از این علائم خطی تیره‌رنگ است که از روی ناف تا زیر شکم ادامه پیدا می‌کند و در برخی از زنان باردار در هفته دوازدهم بارداری دیده می شود و پس از بارداری از بین خواهد رفت و مورد دیگر کاهش فشار بر روی مثانه است.

شاید براتون جالب باشه:
هفته چهارم بارداری و علائم آن

 

پیامدهای تغییرات هورمونی هفته دوازدهم بارداری

تغییرات هورمونی که تا این هفته از بارداری علت تغییر خل و خو و حساسیت‌های زیاد زنان می شود به تغییر رنگ پوست نیز می‌انجامد. پوست سفید و درخشان همراه با آکنه از علائم دیگر این تغییرات هورمونی است که در هفته دوازدهم بارداری دیده می شود. ممکن است پوست شما درخشان‌تر شود یا سفیدتر از گذشته به نظر برسد. درعین‌حال ممکن است آکنه‌های بیشتری بر روی پوست سفید خود ببینید. این علائم طبیعی است. برای از بین بردن آکنه‌ها از کرم استفاده نکنید. برای استفاده از هر نوع داروی شیمیایی یا گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از روغن‌های طبیعی نیز بدون اطلاع پزشک کار صحیحی نیست. اغلب پزشکان منعی برای استفاده از روغن‌زیتون به‌صورت استعمال خارجی نمی‌بینند. هورمون پروژسترون زنان باردار نیز هضم غذا را کندتر می‌کند. کند شدن حرکات روده در این ایام طبیعی است و ممکن است منجر به درد در بالای شکم زنان باردار شود. رفع این مشکل با مصرف مواد غذایی فیبردار و سبزیجات ممکن است؛ و برنامه غذایی خود را با این مواد غنی‌تر کنید.

 

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری

متخصصان مصرف زیاد آب در دوران بارداری را توصیه می‌کنند. در این روزها شما به آب زیاد و فیبر نیاز دارید. این دو را می‌توانید با نوشیدن آب‌آلو و آی گلابی تأمین کنید. پزشکان به زنان باردار در هفته دوازدهم بارداری توصیه کرده‌اند که تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشند.

هضم طولانی غذا مشکل‌های گوارشی به وجود می‌آورد. برای مقابله با این مشکلات حجم وعده‌های غذایی خود را کاهش دهید و به تعداد وعده‌ها در طول روز بی افزایید.

شاید براتون جالب باشه:
در هفته یازدهم بارداری وضعیت جنین و مادر چگونه است؟

سبزیجات و مواد دارای فیبر مانند نان‌های سبوس‌دار برای زنان باردار مفید است. گوشت را کاملا پخته میل کنید. از خوردن نوشیدنی‌های الکلی اجتناب کنید. مواد غذایی که دارای گیاهان دارویی مانند آویشن و زنجبیل هستند را مصرف نکنید. مصرف زعفران در این دوران توصیه نمی‌شود. برای جلوگیری از یبوست روزانه ۲۸ گرم فیبر مصرف کنید.

هفته دوازدهم حاملگی

علائم مادر در هفته دوازدهم بارداری

زنان باردار در هفته دوازدهم بارداری با خستگی، درد بالای شکم و سردرد روبرو می‌شوند. برای سردرد خود با اجازه پزشک استامینوفن مصرف کنید و با کمپرس آب سرد نیز می‌توانید با این سردردها مقابله کنید. ممکن است سردردها به خاطر کاهش قند خون باشد. به میزان کافی از میان وعده‌ها استفاده کنید تا با سردرد ناشی از پایین بودن قند خون رنج نکشید. خستگی‌های دوران بارداری به خاطر رشد جنین است و به سراغ مادران می‌آید. در هفته دوازدهم بارداری استراحت کنید. روزها و هفته‌های آينده که وارد سه‌ماهه دوم بارداری می‌شوید بدنتان خسته‌تر خواهد شد و به انرژي خود در این ایام نیاز دارید.

ورزش در هفته دوازدهم بارداری

ورزش‌های بارداری در هفته دوازدهم بارداری

پیاده‌روی روزانه خود به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه را فراموش نکنید. ورزش در دوران بارداری به زایمان راحت شما کمک می‌کند. افزایش وزن تا انتهای دوران بارداری حدود ۱۲ کیلوگرم است و ورزش به شما کمک می‌کند با این افزایش وزن کنار بیایید. در این روزها می‌توانید از ورزش‌های لگن استفاده کنید. این ورزش به زایمان شما کمک می‌کند و همچنین خواص دیگری نیز دارد. کاهش ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری مثانه از فواید ورزش لگن است.

شاید براتون جالب باشه:
هفته دوم بارداری و مراقبت‌های لازم در این دوران

ورزش لگن به ایجاد انقباض در این ناحیه گفته می شود. برای ۲۰ مرتبه در روز و هر بار در حدود ۱۰ ثانیه عضلات ناحیه لگن را منقبض کنید. این عمل را به‌صورت مداوم و روزانه انجام دهید.

 

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید