ورزش کردن در هوای آزاد بهتر است یا سالن‌های ورزشی

0

ورزش کردن در هوای آزاد بهتر است یا در باشگاه؟ با شروع فصل سرما و بالا رفتن آلودگی هوا این سوال بسیاری از افراد است. اگر شما هم به سلامت خود اهمیت می‌دهید در این مقاله با ما همراه باشید. هوای گرم تابستان و هوای آلوده و سرد زمستان در هنگام ورزش چه اقری بر بدن می‌گذارد؟ هوای باشگاهی که تهویه هوای مناسب نداشته باشد چطور؟ بهترین شیوه و مکان برای ورزش کردن کجاست؟

 

ورزش کردن در باشگاه

ورزش کردن در باشگاه

 

همه شما با مزایای فراوانی ورزش کردن کم‌وبیش آشنایی دارید. ورزش، بدنتان را سلامت و سرحال نگه می‌دارد، عضلات شما را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد. به‌علاوه ورزش کردن، استرس را کم می‌کند و اندامی متناسب را برایتان به ارمغان می‌آورد. به نظر شما، ورزش در هوای آزاد بهتر است یا سالن‌های ورزشی؟ قصد داریم که در این مقاله بیشتر به این مسئله بپردازیم.

ورزش در هوای بسیار گرم باعث از دست رفتن آب بدن شده و برای سلامت خطر دارد. ورزش در ارتفاعات و شیب تند بیش از ۲۰ درجه نیز برای مفاصل بدن مانند زانوها خطرناک است. هوای سرد برای افرادی که دارای بیماری‌های مانند سینوزیت هستند مضر است و بهتر است از ورزش کردن در این دما پرهیز شود.

ورزش کردن در هوای آزاد بارانی

ورزش کردن در هوای آزاد بارانی

 

ورزش در هوای آزاد

ورزش کردن فارغ از مکان انجام آن، فواید بی‌شماری برای بدن دارد؛ اما اگر در هوای آزاد انجام شود، لذت فراوانی نیز به همراه خواهد داشت. برای بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار ورزش در هوای آزاد، نیازی به ورزش طولانی‌مدت نیست و حتی ۵ دقیقه ورزش در هوای آزاد که می‌تواند یک پیاده‌روی کوتاه باشد، تأثیرگذار است. شما می‌توانید با دوچرخه‌تان، مسیری را دوچرخه‌سواری کنید و یا در یک روز آفتابی به پارک بروید و از تجهیزات زمین بازی برای انجام بارفیکس استفاده کنید.

شاید براتون جالب باشه:
خطرات چاقی

همچنین با تاب خوردن روی تاب درحالی‌که پاهایتان را تا جایی که می‌توانید به جلو فشار می‌دهید، کالری بسوزانید. در یک روز آفتابی با یک کودک در فضای باز طناب‌بازی کنید یا حصیر یوگایتان را بیرون ببرید و چند حرکت یوگا انجام دهید.

ورزش کردن در هوای آزاد

ورزش کردن در هوای آزاد

 

مزایای ورزش در هوای آزاد

  1. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از مطالعات، ورزش در فضای باز، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای شما بهتر است. ورزش کردن در فضای باز به بهبود روحیه و روابط اجتماعی شما کمک می‌کند و حتی اعتمادبه‌نفستان را افزایش می‌دهد.
  2. افرادی که در فضای باز ورزش می‌کنند، به ورزش علاقه بیشتری پیدا می‌کنند و به‌احتمال بیشتری به آن متعهد می‌مانند؛ زیرا در هنگام انجام آن، احساس بهتری دارند. حتی افرادی که از ورزش کردن متنفرند، با ورزش در هوای آزاد درمی‌یابند که ورزش کردن تا چه اندازه لذت‌بخش است.
  3. در هنگام ورزش در فضای باز شما می‌توانید از هوای مطبوع فضای باز و آفتاب تابان بهره ببرید. با ورزش کردن در فضای باز، ویتامین D بیشتری را جذب می‌کنید که ممکن است به بهبود خلق‌وخو و برطرف کردن افسردگی زمستانی شما کمک کند.
  4. در هوای آزاد قادر خواهید بود که سبک‌های ورزشی متنوع‌تری را اجرا کنید. از قدم زدن سریع گرفته تا دو ماراتن و…
  5. ورزش کردن در فضای باز، هزینه‌های ورزش در باشگاه را ندارد.

معایب ورزش در هوای آزاد

  1. مربی ندارید و بنابراین تا حدودی باید به تمرینات و حرکات ورزشی آشنایی داشته باشید.
  2. انجام بعضی از ورزش‌ها نیاز به ابزارهای خاصی دارد که در فضای باز موجود نیست.
  3. وضعیت آب‌وهوا و مکان ورزش همیشه پایدار، مطمئن و مناسب نیست.
ورزش کردن در هوای آزاد

ورزش کردن در هوای آزاد

مزایای ورزش در سالن‌های ورزشی

ورزش در اماکن سربسته و سالن‌های ورزشی مزایای خاص خود را دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهد شد.

  1. از وجود مربی بهره می‌برید. مربی شما را با تمرینات ورزشی مناسب آشنا می‌کند.
  2. ورزش در باشگاه متأثر از آب‌وهوای بیرونی نیست. ورزش کردن در یک روز سرد زمستانی یا یک روز بارانی می‌تواند سخت و خطرآفرین باشد و سبب بروز مشکلاتی همچون آفتاب‌سوختگی، گرمازدگی و تاول شود.
  3. در باشگاه شما می‌توانید برای انجام بهتر تمرینات از وسایل ورزشی استفاده کنید.
  4. پس از ورزش در باشگاه می‌توانید استحمام کرده و لباس‌های ورزشی خود را تعویض کنید؛ در این صورت بهداشت بیشتر رعایت می‌شود.
شاید براتون جالب باشه:
با مضرات زنجبیل آشنا شوید

معایب ورزش در سالن‌های ورزشی

اگر قصد شما از ورزش حفظ سلامت بدن است از باشگاهی استفاده کنید که دارای تهویه مناسب باشد.

  1. هوای فضاهای بسته ورزشی معمولاً مطبوعی هوای فضای باز را ندارد.
  2. استفاده از وسایل باشگاه نیاز به نوبت ماندن دارد.
  3. ورزش در باشگاه ممکن است کسل‌کننده باشد.

 

نحوه صحیح ورزش کردن

در این مقاله مزایا و معایب ورزش در فضای باز و بسته بیان شد که با توجه به آن‌ها می‌توانید محیط مناسب برای ورزش کردن را انتخاب کنید. شما می‌توانید با حضور چند جلسه‌ای در باشگاه، تمرینات اصولی را یاد گرفته و سپس به انجام ورزش در فضای آزاد بپردازید؛ البته با پوشش لباس‌های مناسب فصل. همچنین می‌توانید در فصولی از سال که هوا مطبوع است، در فضای آزاد ورزش انجام دهید و فصل‌های دیگر را در یک باشگاه ثبت‌نام کنید. اگر از سالن ورزشی استفاده کردید، قبل از شروع باشگاه، اندکی در فضای آزاد ورزش کنید.

اشتراک گذاری

درباره نویسنده

یک پاسخ قرار دهید